söndag, mars 18, 2007

3d-shoppa i virtualvärldar

Verkliga produkter - virtuella världar

Den tid då vi helt surfar i 3D kan ligga närmare än man tror. Inom en snar framtid kan virtuella besökare kan strosa runt i Second Life-shoppar bland digitala 3D-versioner av elektroniska produkter och beställa dem på riktigt, ungefär som i en vanlig internetbutik. Många IT-aktörer utvecklar i dag febrilt protokoll som de hoppas ska bli standarden för framtidens internet, jakten på upphovsrätten till morgondagens html. I det så kallade 3D-internet kommer vi alla att navigera runt som avatarer i virtuella rum.

De nio personlighetstyperna i ennegramteorin är indelade i tre centrum, värdegrunder. För att ta reda på vilken typ av avatar man är behöver man först veta vilket centrum man tillhör. Alla individer har alla tre, men ett är mera framträdande och påverkar vårt sätt att vara mer än de andra. Sammanlagt ger utvecklingsnivåerna, benen och vingarna, ytterligare komplexitet till personlighetstypens beteende.

Verkliga produkter - virtuella världar.