söndag, oktober 02, 2005

Elevcentrerad inlärning

Så här gjordes Principers Väktare!

Vilken är elevens, "novisens", andel och roll i inlärningen? Hur mycket kan man själv påverka sitt inlärande? Hur konstruerar man sig ny kunskap; hur tillägnar man sig den? Seniorlotsningens mätare visar hur utvecklingen går från absolut till upplyst novis. Målet är en relativ novis, som klarar sej på egen hand i att kommunicera via webbmejlen. Övningarna fokuseras därifrån framåt på att "upptäcka" nyttiga och roliga saker på Internet.

Principers Väktare lyftes in i webbloggen som tomtebloss och följetong, till rolig och nyttig läsning under regnsura sommardagar. Tomtebilderna är löst hoprafsade från nätet. De 14 principerna är direkt kopierad ur APA.ORG, men s.g.s omskrivna till svenska. Den svenska texten har tagit starkt inflytande ur boken "Den obändiga söklusten". De ljuvliga Gnomes-porslinsfigurerna, trädgårdstomtarna, finns samlade till ett fotoalbum på MSN Spaces; Virtuell Tomtesamling. En klick på bilden i fotobloggen öppnar foton av porslinsfigurerna till påseende i full originalstorlek. I grannskapet finns också ett "äkta" MSN-fotoalbum. Kolla bildspelet!
Läs mera?